קווים מנחים להערכת קורס / מתרגל / מרצה
הדרישה הראשונה מקורס טוב היא ניהולית:
- הגדרת דרישות / מדיניות קורס
- הגדרת תכנית לימודים על בסיס שבועי
- הכנת סט של תרגילים שמיצג נאמנה את החומר
תפקיד המתרגל:
- תחזוקה של אתר הקורס
- הכנת התרגילים ע"פ הנחיות המרצה
- הכנת הסטודנטים למבחן
תפקיד המרצה:
- ניהול אקדמי של הקורס
- מתן הרצאות
להרצאה יש ערך מוסף / חינוכי חשוב מאוד: מטרתה לקרב את הסטודנט להווית המחקר.
דגשים:
- הלימוד במהותו הוא לימוד עצמי.
- מי שמכין את הסטודנט לבחינה הוא המתרגל ולא המרצה.
- תפקיד ההרצאה הוא שולי ככל שמדובר בהצלחה / כשלון בקורס
- מטרת ההרצאה אינה ללעוס את החומר
- הרצאה טובה היא הרצאה שיש בה אינטגרציה מקורית של החומר
- הרצאה טובה אמורה לעורר אתכם למחשבה
- מטרת ההרצאה אינה ליצור אשליה של הבנה
- הרצאה צריכה להדגיש את הצדדים הבעיתיים והפתוחים של התאוריה
הבחינה:
- מטרת הבחינה לבצע אבחנה בין נכשלים-עוברים-מצטינים
- כל מי שעבד על התרגילים במהלך הסמסטר אמור לעבור אותה בקלות
- הבנה פסיבית של החומר הנלמד אינה מספיקה בשביל "לעבור"
- רק סטודנט חריף שבאמת מבין ושולט בחומר יכול להוציא ציון גבוה
בחינה טיפוסית יכולה (לדוגמה) לכלול שלוש שאלות:
אחת מהתרגילים, אחת וריאציה, ואחת חדשנית עם "עוקץ".
המטרה של אתר הקורס:
יצירת מצב שגם אם יש מתרגל/מרצה חדש או לא מוצלח
עדיין תקבלו את החומר ברמה הנדרשת דרך אתר הקורס
במוד של "אוניברסיטה פתוחה", ותוכלו לעבור את הקורס בהצלחה.
כמו כן הודות לפורום תקבלו שרות טוב יותר מסגל ההוראה ומהאדמינסטרציה.
היעדים הנוכחיים של ועדת הוראה
התפיסה של יו"ר ועדת הוראה:
- המרצה הוא בעל ריבונות מלאה על התנהלות הקורס
- מאידך חייבת להיות "שקיפות" של התנהלות הקורס כלפי חוץ
- השקיפות מושגת על ידי תחזוקה של אתר קורס
- האחריות האקדמית על האתר מוטלת על המרצה
- תחזוקת אתר קורס מחויבת אם יש לקורס אסיסטנט
יעדים שכבר הושגו:
- אתר לכל קורס שכולל את המידע הבסיסי
- בכל אתר תוכנית קורס על בסיס שבועי
- הפצת תרגילים דרך האתר ולא על ידי שכפול
- פורום המאפשר אינטראקציה בנושאי הקורס
יעדים שעדיין לא הושגו:
- בכל אתר "מאגר שאלות" שמהם מתבצעים התירגולים ונלקחים התרגילים לבית
- יצירת "מאגר פתרונות" מדובג. פתוח או חסוי (*)
- הגשה אלקטרונית של תרגילים
- הקפאת "גרסא בסיסית" של כל אחד מן האתרים
(*) למרבה הצער איני בטוח שהמתרגלים פותרים נכון או יעיל את
התרגילים. אין למרצים את היכולת במציאות הנוכחית לבצע בקרה של תרגילים
ופתרונות. מה שצריך לעשות זה לייצר database של פתרונות שידובגו בהדרגה. על מנת שזה יתבצע חייבים לקבוע סטנדרט. הסטנדרט היחיד שקיים לכתיבת מתמטיקה הוא LATEX (או בתוך קובץ ASCII או בתוך קובץ HTML). ללא סטנדרט תהליכי ה-debugging ובניית ה-database לא יוכלו להתממש.
הנחיות לאסיסטנטים - ע"פ החלטת ועדת הוראה